hyvinvointia ruoasta

Kuulostavatko nämä seuraavat tutuille?

  • Tunnet usein syyllisyyttä ja huonoa omatuntoa syömisistäsi, vaikka yrität syödä järkevästi.
  • Liian usein illan tullen syöminen on liiallista, jopa hallitsematonta. 
  • Stressiin, tunteisiin tai väsymykseen syöminen tuo hyvän olon, mutta se on vain hetkellistä ja pian katumus kalvaa. 
  • Nipistät väärällä tavalla syömisistäsi ja olo on nuutunut. 
  • Väsyttää, kaipaat energiaa arjen haasteisiin ja painokin on nousussa.
  • Laihdutuskuureissa epäonnistuminen harmittaa ja tympäisee, nakertaa pystyvyyden tunnetta ja itsetuntoa. 
  • Tiedät kyllä, miten pitäisi syödä, mutta jostain syystä tieto ei toimi arjessa. 
  • Olet huolissasi siitä, että tyypin 2 diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet tai uniapnea kehittyvät jo kovaa vauhtia, tai olet jo sairastunut johonkin näistä sairauksista.

Tuntuuko sinusta, että et enää oikein tiedä, miten saisit ruokatottumuksesi paremmalle tolalle?

Joskus asiat tuntuvat kiertävän huonoa kehää, josta itse on vaikea päästä hyvälle polulle. Avaimet muutokseen ovat taskuissasi, mutta niihin sopivat lukot ovat vielä kadoksissa.

Muutoksen voit aloittaa vahvistamalla voimavaroja. Voit lähteä kulkemaan pienten askelten polkua eteenpäin.

Muutoksen tekemistä voi myös helpottaa se, että tiedät, miten muutosprosessi tavallisesti etenee.

Voi olla, että sinulla on takana useampia dieettejä ja kuureja. Olet niillä kyllä laihtunut, mutta kilot ovat hiipineet takaisin hitaammin tai nopeammin. Jos näin on, kannattaa ajatella, että olet ollut hyvä noudattamaan laihdutusohjelmaa ja ohjeita, mutta ohjelma on ollut ehkä liian jäykkä ja päälle liimattu arjen haasteiden näkökulmasta. Tai ohjelma on voinut olla puutteellinen, ehkä se ei ohjannut tekemään muutosta kestävän kehityksen näkökulmasta.

Muutos on paljon ajattelua, oman toiminnan tarkkailua ja tiedon jäsentämistä uudelleen.

Ajatusten ja asenteiden muutos on tarpeen, jotta käyttäytymisen muutoksesta tulee pysyvää ja kestävää. Uimaan opitaan uimalla, polut syntyvät kävelemällä, ruokatottumusten muutos toteutuu tekemällä, ajattelemalla ja asennoitumalla toisin.

Muutoksessa eteneminen vaatii sisua.

Muutoksessa onnistujille ominaista on, että he ovat sinnikkäitä, asettavat itselleen tavoitteita ja tekevät toimintasuunnitelmia. Heillä on tukea muilta ja he ajattelevat, että kyse ei ole kuurista.

On tärkeää tehdä kokeiluja ja tarkkailla tekojen vaikutuksia, jotta löydät itsellesi toimivat keinot.

Kaikkiaan erilaisia motivaation vahvistamisen ja käyttäytymisen muutoksen tekniikoita on tunnistettu tutkimuksista reilut 120 erilaista. Näitä on myös Nicesisu -verkkovalmennuksen tehtävissä ja vinkeissä sekä videoissa.

 

Vaatiiko terveytesi ja työkykysi jo ruokatottumusten ja muiden elintapojen muutosta?

Tyypin 2 diabeteksen kehittyminen ns. esidiabetes, uniapnea ja sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden koholla olo ovat syitä pysähtyä miettimään ja tarkastelemaan omia ruokatottumuksia ja muita elintapoja.

Sairaudet kehittyvät pikkuhiljaa vuosien aikana. Sairauksien kehittymisen merkkejä on lähinnä lihominen ja mahdollinen väsymyksen lisääntyminen, sekä laboratoriomittauksissa havaitut poikkeamat. Olet voinut turtua väsymyksen lisääntymiseen, kun elämässä on yleensäkin paljon kaikenlaista stressiä ja kiirettä.

Hyvä tieto on, että jo kohtuullisen pienillä ruokatottumusten ja elintapojen muutoksilla näiden sairauksien kehittyminen on pysäytettävissä tai sairauksien puhkeaminen siirrettävissä eteenpäin. Elämäntapamuutoksilla voit korjata aineenvaihdunnan poikkeavuuksia ja saada jopa korjattua ja palautumaan aineenvaihdunnan poikkeavuuksia.

Ruokatottumusten ja muiden elintapojen muutokset ovat keskeisiä, myös siinä tilanteessa, että lääkehoito on jo aloitettu. Joskus lääkehoitoa voidaan vähentää tai voi jopa päästä eroon lääkkeistä, kun onnistuu elämäntaparemontissa.

Ruokavaliossa on monia tekijöitä, joita säätämällä saat aikaa hyviä tuloksia. Eri ravitsemustekijöillä vaikutetaan eri aineenvaihdunnan poikkeavuuksiin. Samalla tavalla kuin päänsärkyyn syödään särkylääkettä ja kohonneeseen verenpaineeseen määrätään siihen tarkoitettua lääkettä, on ravitsemustekijöilläkin omat vaikutusmekanisminsa ja vaikutuskohteensa.

Nicesisu-verkkovalmennus tukee sinua muutoksen tekemisessä. 

Saat vinkkejä, tietoa ja tehtäviä, joita tekemällä vahvistat motivaatiotasi. Arvioit omaa tilannettasi, teet suunnitelmia, kokeilet keinoja ja käyttäytymisen muutostekniikoita muuttaa käyttäytymistäsi.

Rakennat muutosta pienten askelten polkua, jolla varmistat, ettei suuria takapakkeja tule. 

Nicesisu-verkkovalmennus sopii siis myös sinulle, jolla on esidiabetes tai Tyypin 2 diabetes, uniapnea tai sydän- ja verisuonisairauksia. 

Perehdyt myös perusteisiin, miksi on tärkeää laihtua, lisätä kuidun saantia ja parantaa ruokavalion rasvan laatua. Kun ymmärrät ravitsemustekijöiden vaikutusmekanismit terveytesi ja sairauksien ehkäisyn ja hoidon kannalta, sekin motivoi muutokseen. Harva haluaa tehdä itselleen huonoja valintoja sen jälkeen, kun on perehtynyt siihen, miksi jokin on tärkeää ja miten se vaikuttaa.

Miten Nicesisu -verkkovalmennus tapahtuu?

Saat uuden valmennusosion sähköpostiisi neljän päivän välein reilun kahden kuukauden ajan. 

Voit tehdä valmennuksen tehtäviä milloin ja missä haluat. Silloin, kun sinulle sopii parhaiten.

Nicesisua ruoasta -verkkovalmennus

– ohjaa rentoon ja terveelliseen, tietoiseen syömiseen: säännölliseen ruokarytmiin ja terveellisiin valintoihin. 

Sinun ei tarvitse opetella ravintosisältötietoja tai noudattaa tiukkoja listoja. Perehdyt myös perusteisiin, miksi ruokavaliossa kannattaa tehdä tietoisia valintoja, ja miten valinnat parantavat terveyttäsi. Saat työkaluja toimia joustavasti muuttuvissa tilanteissa, mikä auttaa painonhallinnassa.

– ohjaa tunnistamaan ja muuttamaan syömiseen vaikuttavia tekijöitä sekä voimavaroja.

Kun tavoittelet kestävää kehitystä ruokatottumusten kehittämisessä, on tärkeää muuttaa paitsi käyttäytymistä myös kehittää ajatuksia ja asenteita sekä vahvistaa voimavaroja.

– ohjaa onnistumaan muutoksessa.

Kun tiedät, mitä muutosprosessissa tapahtuu, osaat johtaa itseäsi etenemään muutoksessa.

Itsestä huolenpito rennoilla ja terveellisillä ruokatottumuksilla on keino edistää omaa terveyttä ja saavuttaa tärkeitä asioita elämässä. Saat lisää energiaa, jaksamista ja hyvinvointia panostaa työhön, perheeseen tai/ja harrastuksiin. 

Tietoinen syöminen on tutkimusten mukaan laihtumista ja painonhallinnassa onnistumista ennustavaa syömiskäyttäytymistä. Tietoinen syöminen korjaa aineenvaihdunnan poikkeavuuksia ja parantaa siten terveyttäsi.

Valmennuksen sisältö on Lihavuuden ehkäisyn ja hoidon Käypä hoito suosituksen mukainen. Se ohjaa suomalaisten Syö hyvää -ravitsemussuositusten 2015 mukaisen ruokavalion toteutukseen.

Nicesisu-verkkovalmennuksen tehtävät ja ohjaus vahvistavat motivaatiota ja ohjaavat käyttäytymisen muutosta. Onnistut!

 

Tervetuloa mukaan Nicesisu-valmennukseen!

Saat valmennuksen hintaan  79 euroa (normaali hinta 130 euroa).