Herkkukoulu - näin syöt kohtuullisesti ja hallitusti herkkuja

Haluatko vähentää herkkujen syömistä, mutta jostain syystä se ei vaan onnistu…

    • Liittyykö herkkujen syöminen stressiin ja tunteiden lievittämiseen? 
    • Vai liittyykö hulvaton herkkujen syöminen siihen, että terveellinen ruokailu on unohtunut kiireessä?
    • Pyöriikö ajatukset välistä liikaakin herkkujen syömisessä?
    • Onko herkkujen liiallinen syöminen syy lihomiseen ja painonhallintaongelmiin?
    • Syötkö paljon herkkuja ja sinulla on jo esidiabetes tai tyypin 2 diabetes, tai PCOS tai haluat huolehtia hedelmällisyysterveydestäsi?

Jos vastasit yhteenkin kohtaan kyllä, tule mukaan Herkkukouluun. Herkkukoulussa tunnistat herkkujen syömiseen vaikuttavia tekijöitä ja opit keinoja sekä saat työkaluja, joilla vähennät ja hallitset herkkujen syömistä. 

Voit osallistua valmennukseen milloin ja missä sinulle sopii. Saat Herkkukoulun videot ja työkirjat sähköpostiisi.

Kun vähennät liiallista herkkujen syömistä, hyvinvointisi, terveytesi ja jaksamisesi paranevat. Myös pystyvyyden tunne ja itsetunto vahvistuvat.

Herkkukoulussa

    1.  Perehdyt siihen, miksi herkkujen syöminen houkuttelee, eli herkkujen syömiseen vaikuttaviin tekijöihin. Näiden tunnistaminen ja ymmärtäminen helpottaa muutoksen tekemistä. Herkut tarkoittavat tässä sekä makeita että rasvaisia ja suolaisia herkkuruokia.

       

    2. Harjoittelet tietoista syömistä. Se auttaa syömään vähemmän ja lisää mielihyvän kokemuksia.

       

    3. Tunnistat omia tunteita, ajatuksia, asenteita ja toimintaa, jotka lisäävät  herkkujen syömistä. Tämä on lähtökohta muutoksen tekemiselle.

    4. Saat keinoja ja työkaluja syödä kohtuullisesti herkkuja. Saat ohjeita vähentää tunnesyömistä ja stressisyömistä.

    5. Perehdyt, miten määrittelet tavoitteen ja teet toimintasuunnitelman sekä seuraat niiden toteuttamista.

    6. Saat yhdeksän vinkkiä napostelun vähentämiseen tai tehdä sitä fiksummin.

    7. Voit kokeilla itsemyötätuntoharjoituksia tukemaan muutoksessa etenemistä. Itsemyötätunto on keino säädellä tunteita.

Mikäli haluat jatkaa vain dieeteillä ja kuureilla, tämä valmennus ei ole sopiva sinulle. Mutta en suosittele dieettejä ja kuureja.
 Dieetteihin ja kuureihin liittyvät ajatusmallit voivat pahentaa ahmimista.

Mikäli sinulla on vaikea ahmimistaipumus, tämä valmennus kaipaa rinnalleen lisäksi muuta ohjausta. MIkäli olet huolissasi ahmimisesta ja mietit, mitä kannattaisi tehdä, otathan yhteyttä Jaanaan (jaana.laitinen(at)ravsisu.fi). Arvioidaan ahmimistaipumus ja mietitään sen jälkeen yhdessä, mikä on paras tapa edetä tilanteesi korjaamiseksi. Voit lähettää viestissä soittopyynnön.

 

Monet tekijät vaikuttavat herkkujen syömiseen:

      • Makumieltymykset ovat osin lähes synnynnäisiä.
      • Kehon fysiologiset vasteet vahvistavat käyttäytymistä.
      • Psykologian näkökulmasta ihmistä motivoivat ja houkuttavat helpot valinnat.
      • Tietynlaisella käyttäytymisellä ja varsin tavallisilla ajatusvirheillä voi lisätä tunnesyömistä ja mieltymystä herkkuihin.
      • Lihominen vaikuttaa aivojen toimintaan, mikä osaltaan voi vaikeuttaa asioita, mutta ei ole este muutokselle.

Perehdyt Herkkukoulussa näihin asioihin. Kun tiedät ja ymmärrät näiden vaikutuksia ja harjoittelet toisin toimimista, olet matkalla voittajaksi. 

 

 

Joskus ratkaisu herkkujen syömisen ja napostelun vähentämiseen voi löytyä yllättävälläkin tavalla.

”Kun tavoite onkin jossain muussa kuin syömisessä, niin se auttaa myös syömisasioissa. Kunhan tavoite on osuvasti ja henkilökohtaisesta omaan elämään mietitty.”

 

Herkkukoulun sisältö perustuu tutkimustietoon, ravitsemusterapeuttiosaamiseen ja kokemuksiin asiakastyöstä.

Olen tutkinut stressisyömiseen ja tunnesyömiseen vaikuttavia tekijöitä ja seurauksia, sekä keinoja niiden vähentämiseen.

Olen ravitsemusterapeutti, dosentti Jaana Laitinen ja minulla on opettajan pedagoginen pätevyys.

Teen ravitsemusterapeuttityötä ja verkkovalmennuksia sivutoimisena Ravsisu Oy:n yrittäjänä. Päätyössäni toimin Työterveyslaitoksen tutkimusprofessorina.

 

Herkkukoulu -valmennus ohjaa sinua tarkkailemaan ja pohtimaan herkkujen syömiseen vaikuttavia ajatuksia, tunteita, käyttäytymistä ja kokeilemaan keinoja, joilla voit muuttaa niitä.

Syömiskäyttäytymistä ja sen muuttamista lähestymme tässä valmennuksessa oppimisen näkökulmasta. Kun tiedät ja ymmärrät paremmin herkkujen syömiseen vaikuttavia tekijöitä ja käyttäytymistä, tiedät miten kannattaa toimia. Löydät keinoja vähentää herkkusyömistä ja huomata hyvät seuraamukset.

Valmennus haastaa sinua toimimaan aktiivisesti. Sinun on tärkeää tehdä tehtäviä, kirjoittaa, puhua, kokeilla, koska pelkkä ajattelu ei riitä muuttamaan käyttäytymistä. Kun panostat enemmän, hyödyt enemmän.

 Voit osallistua valmennukseen missä ja milloin sinulle sopii. Saat valmennuksen materiaalit sähköpostiisi. Valmennuksen videot ovat käytössäsi vuoden ja työkirjan voit tallentaa itsellesi. Siten voit palata ja kerrata asioita uudestaankin.

 

Tule mukaan herkkukouluvalmennukseen! Mikäli et ole tyytyväinen, saat valmennukselle 14 vrk:n rahat takaisin takuun.


Osallistu Herkkukouluun. Saat valmennuksen hintaan 89 € (sisältää 24 % ALV).

Herkkukoulu-valmennukseen sisältyy kolme videota ja työkirjat stressisyömisestä ja tunnesyömisestä. 

Bonuksena saat: Yhdeksän askelta, miten saat napostelun kuriin tai teet sitä fiksummin -oppaan ja Itsemyötätunto -minivalmennuksen.

      • Saat valmennusmateriaalit sähköpostiisi sitten, kun olen saanut maksun valmennuksesta.
      • Maksaminen tapahtuu siten, että saat ohjeet maksamiseen ja kun maksu on tullut Ravsisu Oy:n tilille, lähetän valmennusmateriaalit.
      • Pahoittelut, että verkkokauppani on vasta suunnitteilla. Siksi maksaminen tapahtuu omasta verkkopankistasi.